Από χέρι αντρικό

Παίξε στοίχημα στη nokibet.gr όλους τους αγώνες του Ολυμπιακού! Πάρε bonus εγγραφής 100% ως 100€!

Μια μέρα ο Γιάνκο πήγε να ρωτήσει σε ένα μαγαζί πόσο κάνει μία γραφομηχανή Ρέμινγκτον. Υπάρχουν, δηλαδή, ακόμα γραφομηχανές Ρέμινγκτον, ακόμα και αν κάνουν 30.000 ευρώ, τόσο του είπε ο πωλητής. Υπάρχουν ακόμα γραφομηχανές Ρέμινγκτον, αν και με τα χρήματα που δίνεις για αυτές θα μπορούσες να αγοράσεις δύο Beatle και ενάμιση Mini Cooper.

Ο Γιάνκο είναι ευαίσθητος. Πολύ ευαίσθητος, για την ακρίβεια. Είναι από εκείνους τους τύπους που τα κορίτσια θα το σκεφτούν για one night stand μαζί του, επειδή το πιθανότερο είναι ότι την επόμενη μέρα θα τους ζητήσει να τον παντρευτούν. Και από τη στιγμή που έχει την επιθυμία για προσκόλληση, οποιαδήποτε άλλη εξέλιξη για αυτόν, εκτός από ισόβια δεσμά, μοιάζει να είναι τόσο, μα τόσο, λάθος. Ωστόσο είναι εξαιρετικά ακίνδυνος στις απαιτήσεις του. Από την απαίτηση και την απόρριψη μεταβαίνει απευθείας στη στενοχώρια, χωρίς να μπαίνει καν στο τριπάκι του θυμού. Έχει παθητική ευαισθησία.

Δεν είναι τυχαίο παράδειγμα, αν και δεν είναι τόσο ταιριαστό. Οι άντρες έχουν αυτό που ονομάζεται παθητική ευαισθησία. Επειδή δεν μπορεί να είναι εφΆ όρου ζωής γουρούνια, με αυξημένη λίμπιντο, ούτε καν την εποχή που κάποια θα δικαιολογούσε να μη βλέπει κάτι άλλο πέρα από αυτό, μπαίνουν σε αυτά τα τοπία που τους ευχαριστούν, αλλά στην πραγματικότητα δεν ξέρουν τι να κάνουν με αυτά. Κάθονται και τα κοιτάζουν αδρανείς. Και περιμένουν.

Δεν είναι τυχαίο το παράδειγμα. Τις προάλλες καθόμασταν σε ένα τραπέζι ένα όμορφο μελαγχολικό βράδυ, με τα φύλλα πεισμωμένα να κρύβουν τη θέα του ουρανού, και η Β52 έβαλε στο κινητό το τραγούδι «Δεμένη», της Νατάσας Μποφίλιου. Τούτη η συγκλονιστική ερμηνεύτρια της νέας εποχής είναι τόσο εμβληματική φιγούρα, που ξεχνάς ότι έχει ομάδα. Αλλά στο «Δεμένη» αυτό έρχεται και σε βρίσκει. Ακούγοντας προσεκτικά το τραγούδι, παρά την παρότρυνση «άκου το προσεκτικά»- τη μοναδική που σε κάνει να θέλεις να μιλήσεις κατά τη διάρκεια του τραγουδιού, η Μποφίλιου ερμηνεύει τον εξής στίχο:  «Θες, με κρατάς, κι αν δεν σου κάνω με επιστρέφεις».

Λοιπόν, αποκλειόταν έναν τέτοιο στίχο να τον είχε γράψει γυναίκα. Είναι γραμμένος από ένα χέρι αντρικό. Από το παιδί που κορόιδευαν στο σχολείο. Από το αγόρι που δεν είχε φίλους στο γυμνάσιο, που απέφευγε τα σχολικά πάρτι με τη δικαιολογία ότι είναι άρρωστος και που δεν πήγε στην πενταήμερη εκδρομή με τη δικαιολογία ότι θα διαβάσει, και που μόνο στο πανεπιστήμιο άρχισε να αναπτύσσει τα αντισώματα που θα τον βοηθούσαν, σε συνδυασμό με την προσφάτως ανακαλυφθείσα σεξουαλικότητά του, να αντέξει τη σκληρότητα του κόσμου. Δεν ξέρω αν ήταν τέτοιο αγόρι ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος- δεν τον γνωρίζω προσεκτικά και δεν περιμένω να με καλέσει στο κινητό επειδή δεν με έχει ακούσει ποτέ, αναρωτιέμαι γιατί, ακόμα και αν υπάρχει απλή συνωνυμία με εκείνον που μπορεί να έχει ακούσει- και δεν είμαι βέβαιος ότι οι στίχοι του προέρχονται από δικά του βιώματα ή απλώς είναι λέξεις που βάζει δίπλα δίπλα και βγάζουν αυτό το νόημα που έχει ακούσει ότι υπάρχει (άρα είναι μεγαλοφυΐα). Το σίγουρο είναι ότι τέτοιοι στίχοι βγαίνουν από χέρι αντρικό.

Έχει τύχει να πέσετε πάνω σε γυναικεία λογοτεχνική ευαισθησία; Οι γυναίκες που γράφουν για έρωτες βγάζουν πάθος, διεκδίκηση και ενέργεια. Βγάζουν απογοήτευση που συνεχώς κινείται, όχι θυμό αλλά, απογοήτευση θυμωμένη. Πηγαίνουν από την αρχή ως το τέλος με έναν ρυθμό που τσακίζει, ακόμα και αν φαινομενικά είναι απαλός. Ένας προδομένος άντρας ποτέ δεν θα μπορούσε να γράψει με αυτόν τον τρόπο και σχεδόν σπάνια θα ήταν εύκολο για εκείνον να τον διαβάσει. Θα έσπαγε, αντιθέτως το ρεκόρ σε Γουρλωμένα Μάτια και θα ανακάλυπτε νέους κανόνες για την αδράνεια, καθισμένος σαν άγαλμα ώστε τα χτυπήματα του ριζικού να μην «ξυρίσουν» το πρόσωπό του, αλλά να τον βρουν με μεγάλη γροθιά. Έχει τύχει να με ενδιαφέρει κοπέλα τόσο πολύ που να της έχω πει, «σε παντρεύομαι, ακόμα και αν δεν θέλεις να κάνουμε σεξ». Προφανώς δεν το εννοείς, αλλά είναι ένας παραβολικός τρόπος για να της πεις πόσο γοητευμένος νιώθεις και, ξεγυμνωμένος, να της δώσεις να καταλάβει (ή εν πάση περιπτώσει, να θέλεις να της δώσεις να καταλάβει) ότι μπορεί να σε κάνει ό,τι θέλει. Και είναι, μετά η απόρριψη ή ο χωρισμός, που τον δέχεσαι με ένα «εντάξει», ανήμπορός να πεις οτιδήποτε ή να διεκδικήσεις μία χίμαιρα.

Ο συντετριμμένος από την ερωτική απογοήτευση άντρας είναι ένα πλάσμα ασθενικό, σέρνει το κορμί του προς πάσα κατεύθυνση, αναβάλλει τις δουλειές του και δεν ξέρει πού πάει. Αλλά η μεγαλύτερη τραγωδία σε μία τέτοια στιγμή είναι να μην μπορείς να ανακουφιστείς από το πλήγμα δημιουργώντας κάτι από αυτό. Οι άνθρωποι που δεν μπορούν να εκφράσουν τη στενοχώρια τους, ζουν έναν πραγματικό πόνο. Εκείνοι που μπορούν, ζούσαν έναν πραγματικό πόνο, μέχρι που κατάφεραν, όσο κι αν δεν το ξέρουν, να την ελέγξουν, αφήνοντάς την να πετάξει μαζί με τα σχήματα που είδαν ή ζωγράφισαν και με τα γράμματα που είπαν ή έφτιαξαν. Και αυτός ο συγκλονιστικός στίχος του Ευαγγελάτου- που από μόνος του μοιάζει με έναν αγώνα δρόμου, την αποδοχή μίας ερωτικής κατωτερότητας και τα θρύψαλα που αφήνει το επικίνδυνο παιχνίδι με τον χρόνο, το δόσιμο του εαυτού και η απομάκρυνση σαν παζλ από θλιβερές θνησιγενείς στιγμές- είναι ένας τρόπος για να ελέγξει τον πόνο. Αν έχει τόσο ειδικό βάρος, όσο τα συγκεκριμένα λόγια, το κάνει με στυλ. Και από τη στιγμή που το στυλ είναι το περίγραμμα της ύπαρξής μας, και από τη στιγμή που η Μποφίλιου παραμένει η φωνή του, δεν θα πτωχεύσει ποτέ.

ΥΓ. Είναι πολύ άσχημο να είσαι γαλουχημένος με τα νάματα του λόγου, της σκέψης και της έκφρασης και να απαγορεύεις οποιαδήποτε σκέψη και έκφραση με την οποία δεν συμφωνείς. Ακόμα και αν είναι καταδικασμένη να οδηγήσει στη βία.

ΥΓ.1. Είναι σαν να κάνεις αυτό που κατακρίνεις με την υπεράσπιση της ελευθεριότητας, ακόμα και αν αυτό που επικρίνεις ακουμπάει στα θεμέλια του φασισμού.

ΥΓ.2. Αυτό που, βέβαια, συμβαίνει, είναι ότι τη ζωή του ανθρώπου αναγκαστικά διέπουν νόμοι υποκρισίας. Αργά ή γρήγορα έρχεσαι αντιμέτωπος με αυτό που πρεσβεύεις. Αλλά η είδηση είναι ότι αργά η γρήγορα αντιλαμβάνεσαι ότι πρόδωσες τον εαυτό σου.

ΥΓ.3. Προσωπικώς, ουδέποτε αισθανόμουν ούτε αριστερός ούτε δεξιός. Δεν έχω διάθεση για μάχη για τα ανθρώπινα δικαιώματα και δεν είμαι σίγουρος ότι οποιαδήποτε μορφή εξουσίας (συγκαταλεγόμενου και του πλούτου) δεν θα με διέφθειρε ή θα μπορούσα, αν είχα την ευχέρεια, να μην είμαι κτητικός.

ΥΓ.4. Δεν ξέρω αν είναι στωικότητα ή ραθυμία ή το δεύτερο που μετατρέπεται στο πρώτο για να μπορώ να βολευτώ από πίσω του, πάντως δεν είμαι διαμαρτυρόμενος από πάντα. Θεωρώ ότι από μόνη της η ζωή φέρνει αλλαγές, αλλαγές στις αλλαγές και πάει λέγοντας. Και μόλις τελείωσα την εφηβεία αψήφησα οτιδήποτε είχε να κάνει με αντίπαλο δέος στην πραγματική ζωή. Προτίμησα να κοιτάξω για αντίπαλους στο αθλητικό πεδίο, παίκτες και προπονητές που η οργή μου για εκείνους να εξατμιζόταν την ώρα της δράσης και θα αρκούταν στους ρόλους που έπαιζαν σε αυτό το οργιαστικό θέατρο της συγκίνησης, για να με μυήσουν στην κλίμακα των συναισθημάτων.

ΥΓ.4. Απεκδύθηκα τα ιμάτιά μου για τον πολιτικό κόσμο από τη στιγμή που δεν υπήρξε ένας πολιτικός που να τον θεωρώ χαρισματικό. Ο άνθρωπος για τον άνθρωπο, και όχι για το σύστημα. Επειδή είμαι διαρκώς μπερδεμένος, ελπίζω να μην το παρουσιάζω, πάλι, συγκαλυμμένο, σε μία αισθηματική εκδοχή απάθειας (για να κλέψω μία από τις λαμπερές καθημερινές ανέκδοτες στιγμές του Αυγούστου Κορτώ).

ΥΓ.5. Αλλά δεν θα ανησυχήσω πολύ. Είναι αυτό που είναι.

POPULAR TAGS




Aλλα θέματα

Why so serious

11/10/2014 - 23:58

Το τελευταίο κείμενο της στήλης, επίλογος μίας υπέροχης εποχής που δεν θα επαναληφθεί.

Τα κορίτσια ξέρουν

08/10/2014 - 23:59

Ένα ταξίδι από την κυριαρχία στην πτώση.

Καστρονομία

06/10/2014 - 01:08

Το όνειρο μίας χώρας που δεν προσμετράται σε εκτάρια και η καταπολέμηση του μηχανισμού κατά της φτώχειας.

Ti σημαίνει «Τσε»

02/10/2014 - 20:17

Πάει κιόλας ένας χρόνος, μόνο με φωτογραφίες.

Πίστευε και μη, ερεύνα

30/09/2014 - 00:59

Στο καράβι της επιστροφής ή του Νέου Κόσμου επί παντός επιστητού με τη μαμά και τη γιαγιά.

Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) Ψηφιακή Ελλάδα - Όλα είναι δυνατά Κοινωνία της Πληροφορίας ΕΣΠΑ 2007-2013

Η επιχείρηση ενισχύθηκε για τον εκσυγχρονισμό της στο πλαίσιο του Ε.Π. "Ψηφιακή Σύγκλιση" και του ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗΣ
Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαικής Ένωσης

Made by Developed by Netstream

Gavros fans
Gavros twitter